مجری تخصصی سفره عقد-میزنامزدی وحنابندان--09128087807-- -09394431214--------44312144-021


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :فرهاد آتوت
تاریخ:سه شنبه 21 شهریور 1396-12:37 ب.ظ

۲۶ قانون آداب معاشرت در این دوره و زمانه

زیگموند فروید می‌گوید: «نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که تمدن تا چه حد بر پایه‌ی چشم‌پوشی از غریزه بنا شده است.» همواره میان اینکه چقدر باید غرایز خود را دنبال کنیم و چقدر باید تسلیم قراردادهای اجتماعی شویم، کشمکش وجود دارد. ولی در زمان‌هایی مانند زمانه‌ی ما، گرایشی به سمت تمایل بیش از حد به غرایز وجود دارد، زیرا قراردادهای اجتماعی و اخلاقی به سرعت در حال تغییرند و هیچ اتفاق نظری در مورد آنها وجود ندارد. این وضعیت کمی خظرناک است، زیرا متوجه نمی‌شوید که چگونه دیگران را می‌رنجانید یا موفقیت خود را تحت شعاع قرار می‌دهید. برای اینکه این اتفاق نیفتد و بتوانیم ارتباط بهتری با دیگران داشته باشیم، مقاله زیر درمورد ۲۶ قانون آداب معاشرت در این دوره و زمانه را بخوانید.

کتابچه‌های راهنمای اولیه‌ در تمدن غرب، در واقع راهنمای موفقیت بوده‌اند. همانطور که استیون پینکر (Steven Pinker)، نویسنده‌ی معروف، می‌گوید، این کتابچه‌ها نحوه‌ی درست رفتار در دربار (court) شاه را به شوالیه‌ها و شاهزاده‌ها می‌آموختند، و واژه‌های «مودب» (courtly) و «ادب» (courtesy) نیز از همین‌جا آمده‌اند.

از برخی دوستان و همکاران خوش‌ذوق و متمدن پرسیدم که راهنمای به‌روز شده برای سال ۲۰۱۴ چه شکلی خواهد داشت. در اینجا ۲۶ قانون را ارائه می‌دهیم که در موقعیت‌های مختلفی مانند زمان ناهار در اداره، سالن ورزشی شرکت یا جشن تولد همکلاسی فرزندتان، به شما کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که فصل مشترکی در این قوانین وجود دارد: همیشه اول از همه به احساسات دیگران فکر کنید، زیرا همیشه صرفا مسئله‌ی به حداکثر رساندن راحتی و آسایش خود شما مطرح نیست.

آداب معاشرت

۱. به جای ارسال پیامکِ «۲۰ دقیقه دیر می‌رسم»، بهتر است تلاش کنیم که سر وقت به قرار برسیم.

۲. اگر نمی‌توانید در مراسم اجتماعی که رسما به آن دعوت شده‌اید شرکت کنید، گمان نکنید که پاسخ ندادن به درخواست میزبان، همان رد دعوت است. و هرگز در مراسمی که نیازمند برنامه‌ریزی و تدارکات توسط میزبان است، در دقیقه‌ی آخر به دعوت میزبان پاسخ ندهید.

۳. در مقابل یخچال اداره کمی از خود نجابت نشان دهید. غذایی را که متعلق به شما نیست نخورید. پس‌مانده‌ی غذای‌تان را پیش از آنکه به شکل کابوس رادیواکتیو درآید، به خانه ببرید یا دور بریزید.

۴. هنگام صحبت با تلفن همراه، فریاد نکشید. همیشه خوب نشنیدن صدای فرد مقابل، به این معنی نیست که او نیز صدای شما را خوب نمی‌شنود.

۵. در مهمانی شام، تلفن همراه خود را خاموش کنید و با جمع همراه باشید. با استفاده کردن از تلفن همراه، دست‌کم یک نفر را که تصور می‌کند شما مهارت‌های اجتماعی را نمی‌دانید، آزار می‌دهید. حداقل صدای زنگ تلفن همراه را خاموش کنید تا بتوانید در خفای نسبی به ارسال پیامک بپردازید.

۶. اگر در شرایطی که فردی در مقابل شما نشسته، بلافاصله به تمام پیامک‌های ارسال شده پاسخ دهید، بیش از آنکه در چشم شخص دریافت کننده پیامک عزیز شوید، ارزش و احترام خود را در چشم فردی که مقابل شما نشسته، از دست می‌دهید.

۷. وقتی برای دریافت غذا نوبت به شما می‌رسد به پیشخدمت نگویید که منتظر بماند تا شما بحث و گفتگوی تلفنی خود را تمام کنید. با این کار پیشخدمت و تمام افراد پشت سر شما، از شما بیزار خواهند شد و انتظار خواهند داشت که قهوه‌چی در نوشیدنی شما تف بیندازد.

۸. وقتی دیر به کلاس ورزش می‌رسید فکر نکنید که حق دارید با زور، راه خود را به قسمت مورد علاقه‌ی خود در جلو باز کنید. در مقابل قفسه‌ی وزنه‌ها یا سایر امکانات، راه دیگران را مسدود نکنید. فقط کافیست چند قدم عقب بروید و راه دیگران را باز کنید تا همه خوشحال و راضی باشند.

۹. گفتگوها و بحث‌های شخصی را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی وارد نکنید. بهتر است گله و شکایات خود را از طریق همان پیامک مطرح کنید.

۱۰. در مراسم‌ها و مهمانی‌ها استفاده از دوربین و ضبط فیلم را کاهش دهید. از زمانی که با همکاران، دوستان و خانواده هستید لذت ببرید و فقط چند دقیقه از برنامه را به عنوان یادگاری برای آینده حفظ کنید. کل برنامه را برای «تجربه‌ی دوباره‌ی آن» در وقتی «آزاد» در آینده (که البته در واقعیت هرگز پیش نمی‌آید) با دوربین ضبط نکنید.

۱۱. فراموش نکنید که شایعات و بدگویی‌ها به راحتی در فضای مجازی برای فرد دیگری که نباید، بازارسال می‌شود.

۱۲. فقط به خاطر اینکه هدفون گذاشته‌اید، به این معنی نیست که می‌توانید هر رفتاری که خواستید از خودتان نشان بدهید. برای مثال، اگر به طور تصادفی به کسی تنه زدید، مودبانه عذرخواهی کنید.

۱۳. تنها در صورتی کتاب یا چیزی مانند آن را به دیگران قرض بدهید که خود آنها از شما خواسته باشند. احتمالا سر آنها بسیار شلوغ است و حتی نمی‌توانند نگاهی به آن بیندازند. با این کار، آنها احساس گناه خواهند کرد و شما نیز از اینکه قدر آن کتاب را ندانسته‌اند یا آن را پس داده‌اند، ناراحت خواهید شد.

۱۴. وقتی نمی‌خواهید در مراسمی شرکت کنید، به دعوت به آن مراسم، پاسخ مثبت ندهید. این رفتار شما مودبانه نیست و علاوه بر آن، هزینه‌ی اضافه‌ای را روی دست میزبان می‌گذارد، و احتمالا موجب می‌شود که فردی که می‌توانسته به جای شما به مراسم دعوت شود، از شرکت در آن محروم شود.

۱۵. نخستین یا دومین فردی نباشید که در مکانی عمومی (مانند اتوبوس یا قطار) با تلفن همراه صحبت می‌کند. اگر همه این کار را انجام می‌دهند، اشکالی ندارد،شما هم این بار سخت نگیرید و از تلفن همراه خود استفاده کنید.

۱۶. دست خالی به مهمانی نروید، مگر اینکه این‌طور از شما خواسته شده باشد (حتی گاهی در این صورت نیز نباید دست خالی بروید). با خود شیرینی یا گل ببرید.

۱۷. در رانندگی، حداقل ۵۰ درصد مواقع، به جای نگه داشتن دست‌تان روی بوق و فریاد زدن و ناسزا گفتن، از راهنما استفاده کنید.

۱۸. الزامات مربوط به رژیم غذایی شما ارتباطی به دیگران ندارد. وقتی مهمانی می‌روید، توقع نداشته باشید که غذا مطابق رژیم شما آماده شده باشد.

۱۹. وقتی فرزندان‌تان برای بازی به خانه دوستی دعوت می‌شوند، آنها (و شما) باید بدانید که برای کمک در تمیز و مرتب کردن هم دعوت شده‌اید.

۲۰. وقتی می‌خواهید رابطه‌ی خود را با فردی به هم بزنید، از پیامک استفاده نکنید و مرگ فردی در خانواده را با پیامک اعلام نکنید. هنوز هم گاهی اوقات، استفاده از تلفن یا دیدار رودررو بهترین راه است.

۲۱. برای ارسال در فضای مجازی، از دیگران عکس‌های مضحک و خنده‌دار نگیرید.

۲۲. در فیس‌بوک در مورد مسائل حساس و شخصی بحث نکنید، به ویژه اگر همکاران را به فهرست دوستان خود اضافه کرده‌اید.

۲۳. پیش از گوش کردن به موسیقی مورد علاقه‌ی خود، ابتدا بررسی کنید که هدفون‌تان را وصل کرده‌ و روی گوش‌تان گذاشته‌اید.

۲۴. نگویید: «من مهمانی دارم. غذا را خودتان بیاورید.» اینکه دیگر مهمانی نیست.

۲۵. اگر به مراسمی دعوت شده‌اید، نپرسید که حداکثر چه تعداد از دوستان و بستگان‌تان را می‌توانید با خود بیاورید.

۲۶. و در پایان باید بگویم که تمام توصیه‌های قدیمی هنوز هم کاربرد دارند. مادری شاغل، خلاصه‌کوتاهی را در اینجا ارائه می‌دهد:

«موقع جویدن غذا، دهان‌تان را ببندید؛ با دهان پر حرف نزنید؛ موقع غذا خوردن، آرنج‌تان را از روی میز بردارید. بچه‌های من این چیزها را می‌دانند، پس چرا بعضی افراد بزرگسال این رفتارهای نادرست را انجام می‌دهند؟ اگر به کسی برخورد می‌کنید، بگویید ببخشید. کسی را با انگشت به دیگران نشان ندهید. وقتی گروه A را سوار می‌کنند و شما در گروه D هستید، سوار هواپیما نشوید. وقتی در حال گردش به چپ هستید، پشت خط عابر پیاده نمانید، زیرا مانع از گردش افراد پشت سر خود می‌شوید. فرزندان‌تان نباید در رستوران مانند میمون‌های وحشی رفتار کنند. شکم کسی که باردار است، یا حتی کسی که باردار نیست را لمس نکنید. درب کمد و کشوها را باز نگذارید، زیرا ممکن است کسی آسیب ببیند. وقتی هنوز قبض پارکینگ را آماده نکرده‌اید، به درب خروج پارکینگ نروید.»
این موارد برای برخی زیاد به نظر می‌رسد و از نظر بعضی، این راه سختگیرانه‌ای برای زندگی است. ولی اصل اساسی کسب موفقیت را که زیربنای تمام رفتارهاست، به یاد داشته باشید: ابتدا به احساسات دیگران فکر کنید، زیرا این فقط راحتی و احساسات شما نیست که اهمیت دارد.